Ett rum med utsikt

Titel: Ett rum med utsikt

Orginaltitel: A room with a view

Författare: E.M. Forster

Handling: Ett rum med utsikt handlar om Lucy som tillsammans med sin kusin Charlotte reser till florens, väl framme så är alla rum med utsikt upptagna vilket gör Charlotte mycket upprörd eftersom de blivit lovade rum med utsikt. Den vänlige mr Emerson och hans son erbjuder sig att byta rum med dem men vad de inte vet är att detta inte är den enda gång som deras liv kommer att korsa varandras. Att detta bara är början på att finna sitt rum med utsikt.

Tankar kring boken: Det som jag tycker är det absolut bästa med Ett rum med utsikt är sättet som den är skriven på, det är så många saker som författaren inte berättar, som man inte ens borde tänka på men ändå så vet man att de finns där. Det är en berättelse där en stor del av historien är skriven mellan raderna men man behöver inte anstränga sig för att se det. Det är lite som att man verkligen befann sig vid Lucy´s sida och kunde läsa hennes tankar.

 

Ett rum med utsikt utkom 1908 men min utgåva är tryckt 2008 och den innehåller en hel del fotnoter, vissa antar jag var där redan i orginalutgåvan men endel tror jag har tillkommit i efterhand eftersom vissa saker som fanns 1908 inte längre finns 100 år senare men de blir alldeles för övertydligt. Ett exempel på det är när de ska förklara att en baedeker är en resehandbok genom en ganska så lång fotnot trots att det framgår tydligt av sammanhanget.

Men att jag upplever fotnoterna som lite jobbiga kan ju också bero på att jag inte kan låta bli att läsa dem trots att jag inte behöver.

Min åsikt är att ett rum med utsikt är en helt underbar bok och jag rekomenderar er verkligen att läsa den.

Betyg: 4/5

50 år efter att Ett rum med utsikt hade publicerats så skrev E.M. Forster essän En utsikt utan rum ( A view without a room ).  Vi får återigen träffa karaktärerna från Ett rum med utsikt, vi får veta hur deras liv har förändrats under de 50 år som har gått. De har genomlevt 2 världskrig och ingen av dem har fått ett lätt liv.

I min utgåva av Ett rum med utsikt så finns även En utsikt utan rum med på slutet och varje gång som jag har läst Ett rum med utsikt så läser jag av bara farten även En utsikt utan rum och varje gång så ångrar jag mig. När Ett rum med utsikt slutar så har karaktärerna hela livet framför sig och jag som läsare kan skapa mig en egen bild av hur deras framtid ser ut men efter att ha läst En utsikt utan rum så inser jag att ingen av de saker som jag trodde skulle hända inträffade vilket jag tycker är jätte tråkigt.

 

Slutgiltigen så vill jag säga att läs Ett rum med utsikt för det är en underbar läsupplevelse men hoppa över att läsa En utsikt utan rum.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0