Fördjupade studier i katastroffysik


Titel: Fördjupade studier i katastroffysik
Författare: Marisha Pessl

Det här är en liten tjock pocketbok som jag köpte för några år sedan påväg hem från skolan. Det hade varit en riktigt dålig dag. En dag med prov, ett prov som man hade pluggat så mycket till att man kunde allt både framlänges och bakänges men när man väl satt där och provet tog sin början så kändes det inte alls bra och efter det så blev det bara värre. Så på vägen hem var jag inte på allt för bra humör men jag bestämde mig för att gå in i den lilla bokhandeln som hade funnits där så länge jag kunde minnas, en av de få affärerna som fanns i den lilla staden jag växte upp i och enligt mig den bästa av affärer man kunde tänka sig, en affär som man alltid blev på bra humör av.
Som studerande tonåring så hade man ju inte allt för mycket pengar så jag gick fram till pockethyllan för att hitta en bok som kunde få min dag att bli lite bättre. Och där stod den, en bok med ett romantiskt utseende, uträkningar och ordet fysik. Helt enkelt saker jag gillade så jag köpte den, cyklade hem och helt plötsligt var min dag helt underbar, boken var helt underbar, den fick mig att glömma allt och jag försvann in i min egna värld.
Under några dagar var jag helt övertygad om att det här var den bästa bok jag någonsin hade läst det vill säga ända fram till jag närmade mig de sista kapitlen och allt började gå åt skogen. Det var en bok om hur det var att vara ung och närma sig vuxenlivet, hur saker vi tror är helt betydelselösa kan påverka ens liv, hur man förlorar vänner och hur man får vänner för livet. Det var spännande, gripande och helt underbart. Men sen kom de sista kapitlen och allt tog en snurrig vändning. Det var som att helt utan förvaning kom spindelmannen ner genom skorstenen med julklappar samtidigt som skalman sprang ett hundrameterslopp och slog världrekord. Ja som ni förstår så kom inte spindelmannen med julklappar och skalman slog inte världsrekord men det kändes som att det skulle ha kunnat hänt nästan för författaren bara snurrade till hela handlingen.
När jag läste sista ordet och stängde igen boken så var jag besviken, den var så bra så länge om Pessl bara hade hållit ut några kapitel till så hade detta varit en modern klassiker.

Vad handlar den här boken om då? Jo den handlar om 16 åriga Blue som under hela sin uppväxt har rest runt USA till sammans med sin pappa som är proffessor. Hon har fått den mesta av sin undervisning i bilen men under hennes sista skolår så slår hon och hennes pappa ned och vi får se hur hennes liv utveklas tillsammans med hennes klasskamrater och deras gåtfulla filmlärare.

Jag tycket att det känns lite för svårt att sätta betyg på den här boken eftersom jag tycker att den är så varierande.
Det kanske känns som att det här är en bok som du borde undvika att läsa den här boken eftersom jag framställer den i ganska dålig dager men det finns nått i boken som verkligen fångar en och när jag flyttade hemifrån så var det här en av de få böcker jag valde att ta med mig så jag rekomenderar faktiskt alla att läsa den för det är en riktigt upplevelse som lever kvar riktigt länge.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0