En dag på stan

Lördagen spenderades med att gå i affärer och jag lyckades självklart även slinka in i en bokhandel.
Måste dock säga att något som jag verkligen saknar i Malmö är en mysig liten bokhandel med riktigt bra service för det är något som jag inte har hittat här än.
Jag är uppväxt i ett litet samhälle med en av de sämsta skolorna i sverige, en kyrka som blivit utnämd till sveriges fulaste, ett samhälle som nästan ingen hört talas om och som ingen vet vart det ligger men en sak hade vi i alla fall, sveriges bästa bokhandel.
Den var liten och mysig med bra priser och man kunde alltid fynda. Dem hade verkligen allt i den bokhandeln men det var varken sortimentet eller priserna som utmärkte den bokhandeln, det var servicen.
Om en bok som man inte ville ha så beställde de den och så fort den kom in så ringde de upp en men det var inte allt, det kunde även låta såhär:

- Hej
- Hejsan det är ...... från bokhandeln. När du var 10 år så köpte du de här böckerna ....., ......, ..... men nu har den författaren börjat skriva böcker för vuxna vill du att jag ska lägga undan ett exemplar till dig?
- öö okej

eller

-Hejsan din farmor köpte den här boken till dig i födelsedagspresent förra året och nu har det kommit ut en till bok i samma serie, vi får in några exemplar av den på torsdag så det är bara att du kommer in om du är intresserad.

Det är service på HÖG nivå och med någon som kommer ihåg varenda bok som man någonsin har köpt eller fått så är det ganska lätt att be den personen om boktips och vara säker på att man kommer att gilla det.

Så alla tips på bokhandlar i Malmö med omnejd mottages tacksamt.

Men det jag tänkte säga när jag började skriva det här inlägget var i alla fall att en av de böcker jag sprang på i lördags var



Drottningen vänder blad av Alan Bennet. Det blev dock inget köp men ska kolla om de har den nästa gång jag är på biblan och om det är någon som har läst den så får den jätte gärna lämna en kommentar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0