Flicka med pärlörhänge



Titel:
Flicka med pärlörhänge
Origaltitel: Girl with a pearl earring
Författare: Tracy Chevalier

Handling: Året är 1664 och Griet har precis fått anställning som tjänsteflicka hos målaren Vermeer och det blir en början på ett liv med mycket jobb, att vara ensam i en ny värld, att göra vad som förväntas av en och att föralltid leva vidare som mästerverket Flicka med turban.

Tankar kring boken: Jag vet att jag har beskrivit handlingen mycket kort men Tracy Chevaliers böcker är alltid bra. Hon tar med läsaren till en svunnen tid och man får uppleva saker man aldrig trodde var möjliga. Handlingen i Flicka med pärlörhänge behöver ingen närmare beskrivning allt du behöver göra är att läsa den.

När jag läser Flicka med pärlörhänge så är jag inte längre Anna jag är Griet vilket är underbart när man läser boken eftersom det gör allt så mycket mer verkligt och jag känner verkligen hur jag befinner mig i Holland på 1600-talet. Men det gör också att så fort jag lägger ifrån mig boken så känner jag mig fortfarande som Griet, även när jag läst ut boken så dröjer det sig kvar en känsla av att jag lever det liv som förväntas av mig samtidigt som jag bär på en hemlighet.

Flicka med pärlörhänge får bara 3,5 i betyg och det beror på att jag har läst nästan alla böcker som Tracy Chevalier har skrivit och jag vet att hon kan bättre än så här. Men trots det så är Flicka med pärlörhänge en helt underbar bok.

Betyg: 3,5








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0