Hjärtkakor

Tänkte att jag skulle överraska min kille häromdagen med att baka kakor till honom bara för att det var en vanlig torsdag. Var sugen på att göra riktigt gulliga kakor och att testa något nytt. Började leta recept och hittade det här.

Ingredienser:

200 g smör/margarin
1 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
2½ dl vetemjöl
2 dl potatismjöl
2 dl florsocker till glasyr
2 msk vatten
Karamellfärg
Strössel


Utförande:
Låt smöret ligga framme och bli mjukt, blanda ihop det med florsockret och vaniljsockret tills det blir poröst. Tillsätt vetemjölet och potatismjölet och blanda ihop. Tag lite av degen och platta ut med handen till en centimetertjock bit. Tag ut hjärtan med en kakform. Upprepa tills degen tar slut. Grädda i ugnen på 175-200°C i 10 min eller tills kakorna fått en gyllengul färg.
Blanda ihop glasyr av florsocker och vatten, tillsätt ca 1 droppe karamellfärg (beroende på hur stark färg du vill ha). Bred glasyren på kakorna som har fått svalna och strö över strössel direkt.

Receptet hittade jag hos http://starlitheart.blogg.se/.

 

Och så här blev mina kakor

 

 

 

 

 



Jag kan meddela att kakorna blev väldigt söta, på två sätt. De blev super gulliga men också ganska söta vilket jag tror beror på framför allt strösslet men jag är ändå mest nöjd med att de blev så gulliga så jag bryr mig inte om att man får hål i tänderna av att titta på dem :)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0